Foråret markerer sæsonstarten for de fleste motorcyklister, og i de kommende uger vil mange flere motorcykler være på vejene. Efter en lang vinter kræver det ekstra opmærksomhed at komme sikkert i gang.
Skadesstatistik fra forsikringsselskabet Alm. Brand viser, at hele 72 % af alle motorcykelulykker sker i forårs- og sommermånederne.
Det kræver forsigtighed
”For mange er foråret lig med de første ture på motorcyklen efter en lang pause over vinteren. Det kræver både forsigtighed og tilvænning at komme sikkert i gang. Vi opfordrer til at starte roligt ud og genfinde fornemmelsen for motorcyklen, så farlige situationer kan blive undgået,” siger Christian Johansen, direktør for Motor i Alm. Brand.
For høj fart er en af de hyppigste årsager til motorcykelulykker. Den tendens kan de godt genkende i Alm. Brand, hvor nogle af de mest almindelige skader skyldes solo- eller kollisionsuheld, hvor farten ofte spiller en rolle.
“Mange ulykker kunne måske været undgået, hvis farten var lavere. En motorcykel reagerer anderledes end en bil, og efter en lang vinterpause kan både reaktionsevne og overblik være lidt rustent. Derfor er det afgørende at tilpasse hastigheden efter trafikken,” siger Christian Johansen.

Motorcyklen skal også være klar
Sikkerhed handler ikke kun om føreren – motorcyklen skal også være klar til sæsonstart.
”Det er vigtigt at give din motorcykel et grundigt tjek, når den for manges vedkommende har stået stille i garagen over vinteren. Derfor er det vigtigt at tjekke dæktryk, bremser, olie og lygter, så den er i optimal stand. Et grundigt eftersyn kan gøre en stor forskel for trafiksikkerheden og ikke mindst dig selv,” siger Christian Johansen.
Når du kører motorcykel, er det lovpligtigt at have en ansvarsforsikring, der dækker skader på andre personer, ting eller køretøjer, hvis uheldet er ude.
Gode råd
- Overhold hastighedsgrænserne
- Brug korrekt sikkerhedsudstyr
- Hold øje med medtrafikanterne
- Gør dig synlig med reflekser og en pangfarvet hjelm
- Tjek om du er korrekt forsikret. Har du en forsikring, der dækker hele året eller dækker den kun fra 1. marts-til 30. november.

Tjek din motorcykel
- Dæk: Tjek dæktryk og se efter flade punkter, der kan opstå efter en lang stilstand.
- Olie og filter: Udskift olie og oliefilter for at sikre optimal motorpræstation.
- Slanger og kabler: Gennemgå for slid og udskift om nødvendigt.
- Bremser: Tjek bremseklodser og bremsevæske – velfungerende bremser er vitale.
- Lys og lygter: Sikr, at din motorcykel er synlig, særligt i de tidlige forårsaftener.
Fakta: Ulykkesbilledet for motorcyklister (Kilde: Vejdirektoratet)
Andelen af dræbte og alvorligt tilskadekomne motorcyklister fordelt på ulykkestype over en femårig periode fra 2019-2023:
Krydsningsulykker: 33 procent
Indhentningsulykker: 18 procent
Frontalkollisioner: 8 procent
Andre typer ulykker: 4 procent
Eneulykker: 37 procent
Neonfarvet hjelm
Når motorcyklister kører ud i trafikken, er de desværre markant overrepræsenterede i ulykkesstatistikken. I 6 ud af 10 ulykker, hvor en motorcyklist kommer alvorligt til skade, er der en anden trafikant involveret, og i en del af disse ulykker kunne en neonfarvet hjelm gøre en forskel for, om man bliver set af andre trafikanter.
Derfor går Rådet for Sikker Trafik, Motorcykel Forhandler Foreningen og MCTC – Landsforeningen for motorcyklister nu ud med synlighedskampagnen “Hvilken hjelm så du først?”
Den nye kampagne opfordrer motorcyklisterne til at købe en neonfarvet hjelm, som gør dem mere synlige, så de ikke bliver overset af andre trafikanter.