• DK Nyheder
  • Danmark
  • Internationalt
  • Lokalt
    • København
    • Århus
    • Odense
    • Aalborg
  • Politik
  • Økonomi
  • Erhverv
  • Sport
  • Kontakt Os
No Result
View All Result
  • DK Nyheder
  • Danmark
  • Internationalt
  • Lokalt
    • København
    • Århus
    • Odense
    • Aalborg
  • Politik
  • Økonomi
  • Erhverv
  • Sport
  • Kontakt Os
No Result
View All Result

Børnenes chokerende vejrudsigt fra fremtiden

FN’s Udviklingsprogram (UNDP) afbryder tv-udsendelser verden over med chokerende vejrudsigt fra fremtiden for at mobilisere til klimahandling.

by DK Nyheder
23. marts 2024
in Klima

Weather Kids-kampagnen, der er skabt i samarbejde med World Meteorological Organization og The Weather Channel, opfordrer til hurtig klimahandling for de næste generationer.

TV-seere verden over, der har tændt for vejrudsigten den 21. marts, blev mødt af en særlig vejrudsigt fra 2050 præsenteret af børn. Disse unge tv-meteorologer har sluttet sig til FN’s Udviklingsprogram (UNDP) i forbindelse med den nye Weather Kids-kampagne, som er skabt i samarbejde med World Meteorological Organization (WMO) og The Weather Channel.

Kampagnen, som bliver støttet af globale berømtheder og UNDP Goodwill-ambassadører, herunder den Oscar-vindende malaysiske skuespiller Michelle Yeoh, den amerikanske skuespiller Connie Britton og den danske skuespiller Nikolaj Coster-Waldau, er en del af UNDP’s indsats for at øge opmærksomheden omkring konsekvenserne af klimaforandringerne og mobilisere mennesker verden over til klimahandling for fremtidige generationer.

FN’s Udviklingsprogram (UNDP) afbryder tv-udsendelser verden over med chokerende vejrudsigt fra fremtiden for at mobilisere til klimahandling

Se 2050-vejrudsigten her: https://www.youtube.com/watch?v=D5I83ywM-ew

Vejrudsigten advarer seerne om, at stigende temperaturer vil fortsætte med at udløse flere af de katastrofale konsekvenser af klimaforandringerne, som vi allerede oplever, både for mennesker og den globale økonomi.

Dette indebærer en forventet indvirkning på 94% af verdens børn, konsekvenser for fødevaresikkerheden og en mulig stigning i skatteydernes regning på tusind milliarder af dollars på et globalt plan.

Vejrudsigten slutter med en stærk opfordring fra børnene: “Det er ikke bare en vejrudsigt for os. Det er vores fremtid.”

Seerne opfordres til at underskrive et løfte om at handle ved at træffe økonomiske beslutninger, der er i overensstemmelse med bæredygtighed, og uddanne sig i klimaløsninger og den globale klimaindsats.

“The Weather Kids bidrager med en stærk stemme og advarer os om en fremtid, der vil blive en realitet, hvis vi ikke træffer meningsfulde klimaforanstaltninger i dag,” sagde Achim Steiner, UNDP’s øverste chef.

“Fortsat mangel på handling i forhold til klimaforandringerne vil føre til en stadig mere ubeboelig planet for nutidens børn og fremtidige generationer.

Vi kan kun ændre kurs, hvis vi handler hurtigt og i stor skala nu. Dette indebærer en dekabonisering af vores økonomier og et behov for at fremme adgang til ren energi til en pris, der er overkommelig for alle; beskytte og genoprette naturlige omgivelser; og give lokalsamfundet en stemme i forbindelse med deres lands klimaløfter.”

Weather Kids-kampagnen er en del af UNDP’s bestræbelser på at inspirere til en offentlig samtale og at mobilisere til klimahandling forud for COP30-klimaforhandlingerne, der afholdes i Brasilien i 2025.

Yderligere citater

Nikolaj Coster-Waldau, skuespiller og UNDP Goodwill Ambassadør:

“Klimaforandringer er vores tids største udfordring, og jeg vil ikke se passivt til. Gennem mit arbejde med UNDP og projekter som ’An Optimist’s Guide to the Planet’ har jeg oplevet på egen krop et samfunds modstandsdygtighed over for miljøtrusler.

Det er på tide at vi styrker vores internationale samarbejder for at beskytte vores planet for de kommende generationer.

Vores børn vil være fremtidens vejrværter, klimajournalister, nødhjælpsarbejdere og sundhedspersonale. UNDP’s Weather Kids-kampagne viser os ansigterne på dem, der vil blive mest påvirket af vores klimahandlinger.

Løsninger på hvordan vi kan reducere emissionerne med mere end halvdelen inden 2030 findes allerede, men det er på tide at handle. Bliv en del af kampagnen og tag handling nu”.

  • DAV
  • eBiler
  • Hayat
  • Netavisen
  • NordicTurk
  • Website

© 2024 DK Nyheder Udgives af: TN

No Result
View All Result
  • DK Nyheder
  • Danmark
  • Internationalt
  • Lokalt
    • København
    • Århus
    • Odense
    • Aalborg
  • Politik
  • Økonomi
  • Erhverv
  • Sport
  • Kontakt Os

© 2024 DK Nyheder Udgives af: TN