• DK Nyheder
  • Danmark
  • Internationalt
  • Lokalt
    • København
    • Århus
    • Odense
    • Aalborg
  • Politik
  • Økonomi
  • Erhverv
  • Sport
  • Kontakt Os
No Result
View All Result
  • DK Nyheder
  • Danmark
  • Internationalt
  • Lokalt
    • København
    • Århus
    • Odense
    • Aalborg
  • Politik
  • Økonomi
  • Erhverv
  • Sport
  • Kontakt Os
No Result
View All Result

Danskerne foretrækker mobilen når de shopper på nettet

Danskerne foretrækker at bruge de to tommelfingre og mobiltelefonens beskedne skærmstørrelse, når de skal købe ind på nettet. Det fremgår af en ny spørgeskemaundersøgelse blandt 1500 forbrugere i alle aldre fra Dansk Industri og Epinion.

by DK Nyheder
15. juni 2024
in Danmark
Flest forbrugere foretrækker mobilen når de køber ind på nettet. Kilde: DI Handel og Epinion

Flest forbrugere foretrækker mobilen når de køber ind på nettet. Kilde: DI Handel og Epinion

I tredje kvartal i år handlede 43 procent af forbrugerne i undersøgelsen på nettet via en mobiltelefon. Kun 35 procent benyttede computerens større skærm og tastatur.

– Mobilen er stukket fuldstændig af fra computeren, når det gælder indkøb på nettet, og de mobile enheder øger forspringet til storebroderen. Det er stort set alle aldersgrupper, der synes, det er nemmere at købe ind med mobilen, men gruppen af forældre med hjemmeboende børn er helt vilde med det. Hele 64 procent i den gruppe foretrækker at bruge mobilen, siger chefkonsulent for e-commerce i DI, Mie Bilberg.

Chefkonsulent for e-commerce Mie Bilberg, DI Handel. Foto: DI

Virksomheder halter efter

Mens stadig flere danske forbrugere finder det mere bekvemt at gå på indkøb via mobilen, så er det ikke alle virksomheder, der kan følge med udviklingen.

– Der er stadig for mange danske websites og webshops, der ikke er mobiloptimeret. Det svarer lidt til, at man stiller sine varer ned i supermarkedet, men tager dem ikke af pallen, og skærer heller ikke plastisk, pap og tape op, så kunderne kan komme til. Det er en dårlig ide. Det er en meget meget lavt hængende frugt for mange virksomheder at lave om på. Et website og en webshop bliver også umoderne, den skal løbende optimeres og engang imellem reorganiseres, siger Mie Bilberg.

Betaling via en app på mobiltelefonen voksede også i samme periode og bruges nu ved 34 procent af indkøbene. Kreditkortet er stadig det mest brugte med 55 procent, men mobilbetaling vinder stadig fremgang. Det understreger, at onlinesalg til de danske forbrugere foregår ”mobile-first”.

  • DAV
  • eBiler
  • Hayat
  • Netavisen
  • NordicTurk
  • Website

© 2024 DK Nyheder Udgives af: TN

No Result
View All Result
  • DK Nyheder
  • Danmark
  • Internationalt
  • Lokalt
    • København
    • Århus
    • Odense
    • Aalborg
  • Politik
  • Økonomi
  • Erhverv
  • Sport
  • Kontakt Os

© 2024 DK Nyheder Udgives af: TN