DI og Epinion har undersøgt, hvilke webshops der er danskernes foretrukne.
Kinesiske Shein har sneget sig ind i top tre. I samme kvartal sidste år var Shein ikke at finde på danskernes top 10 over favoritwebshops.
Det var til gengæld tre webshops med salg af dagligvarer.
I tredje kvartal 2023 er kun nemlig.com med i top 10. Til gengæld er nemlig.com rykket fra en tiende plads til en sjette plads.
Coop røg ud af danskernes top ti, da de i starten af 2023 lukkede for onlinesalg af dagligvarer.
Bilka er ikke lykkedes med at komme i top 10 i dette kvartal. Det er til gengæld Elgiganten.

– Vi ved, at pris og det store udvalg er de primære årsager til, at danskerne vælger at handle på udenlandske onlinemarkedspladser – og her må man jo bare sige, at Shein klarer sig godt på de to parametre.
Det er især de unge, som møder Shein fortrinsvist på de sociale medier, der har taget Shein til sig.
Dette er også normalt en målgruppe, der bekymrer sig mere om klima og bæredygtighed end andre målgrupper, derfor kan det måske godt undre, at Shein klarer sig så godt på det danske marked, siger Mie Bilberg.